Hoe verbeter jij jouw levenskwaliteit?

Wellicht herken je dit: “Dit jaar ga ik echt gebruik maken van mijn lidmaatschap van de sportschool”. Hetzelfde lidmaatschap waarvan je afgelopen maanden nauwelijks gebruik hebt gemaakt. Je wilt het lidmaatschap niet opzeggen, want nu heb je het voornemen om dit jaar écht je doelen te bereiken en dus intensief te gaan sporten.

Uitstelgedrag

Echter blijkt dat er een piek is qua inschrijvingen op een sportschool na de schoolvakanties. In de vakantie heeft men weer tijd gehad om na te denken over welke doelen men wil bereiken en vaak is een gezonde leefstijl een van de goede voornemens. Maar sportscholen zullen verbaasd zijn wanneer alle leden regelmatig komen sporten. Enige tijd na de piek van inschrijvingen en de goede voornemens van de leden, zal de piek van sportende leden zich gaan onderverdelen in actieve leden en slapende leden.

Hoe wordt je nou een slapend lid? Het begint vaak met 1 keer waarop je moe bent van een lange dag werk. De volgende keer ga je niet omdat het weer erg slecht is. Je blijft maar uitstellen en je hoeft niet eens meer smoesjes te verzinnen waarom je niet gaat. Zo wordt de drempel steeds hoger om naar de sportschool te gaan en wordt je een slapend lid. Dit type uitstelgedrag komt helaas te vaak voor en zorgt er dus voor dat jij je levenskwaliteit niet verbeterd!

Tijdelijk dieet

Een ander voorbeeld waarmee je jouw levenskwaliteit niet verbeterd is een tijdelijk dieet. Een tijdelijk dieet kan er voor zorgen dat jij een aantal kilo’s afvalt, zodat jij in je jurk past voor dat ene feest waar je al zó lang naar uit hebt gekeken. Maar heb je wel eens nagedacht over de gevolgen van zo’n tijdelijk dieet? Een tijdelijk dieet zorgt er vaak voor dat je niet alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt en vaak 1 groep elimineert. Het zorgt ervoor dat je een aantal kilo’s afvalt, maar wanneer je terug valt in je ‘normale voedingspatroon’ komen de kilo’s er net zo hard weer aan of misschien wel meer!

Je lichaam is gewend aan het minder binnen krijgen energie en gaat dus ook minder verbranden. Wanneer je weer je normale eetpatroon volgt, blijft het lichaam op een lager pitje verbranden en komen de kilo’s er snel weer aan. Dat je weer aan komt zorgt ervoor dat je je niet prettig gaat voelen. Het tijdelijke dieet heeft je geholpen af te vallen, dus waarschijnlijk wil je hetzelfde dieet of een ander (nog) een keer proberen. Hetzelfde proces begint weer van voor af aan, wat uiteindelijk zorgt voor het welbekende jojo effect.

Levenskwaliteit verbeteren d.m.v. personal training

Het is moeilijk om je leefstijl te veranderen. Soms is het veranderen van je leefstijl alleen maar mogelijk wanneer je continu gemotiveerd wordt. Om gemotiveerd te raken zal je eerst geprikkeld moeten worden. Vaak wordt je al via de televisie en social media geconfronteerd met programma’s over gezonde voeding en beweegprogramma’s. Je wordt dus wel geprikkeld, maar vaak is dit niet voldoende om ervoor te zorgen dat je ook gemotiveerd wordt en blijft. Hiervoor heeft men toch vaak de ondersteuning nodig van een deskundige. Deskundige helpen met het veranderen van je eetpatroon op de lange termijn en zorgen voor voldoende beweging in het dagelijks leven. Daarnaast moet het mentaal ook kloppen. Een personal trainer kan jou helpen met het aanleren van een gezonde levensstijl voor de rest van je leven!

Personal Training is er allereerst om in het heden fitter, energieker en sterker te zijn. De persoonlijke voedingsadviezen worden gegeven op basis van onderbouwde- en gestructureerde trainingsmethodes. Gericht advies over functioneel trainen en voeding kan iemands levenskwaliteit positief beïnvloeden.

Herken jij jezelf in een van de bovengenoemde situaties? Ben jij je huidige leefstijl zat en wil je deskundig hulp om je levenskwaliteit verbeteren? Bel dan gerust om eens vrijblijvend je wensen met mij te bespreken. 06-14364727

Volg ons via Facebook Volg ons via Linkedin Volg ons via youtube Volg ons via instagram telefoon
NIEUWSBRIEF

Wil jij trainings- en voedingstips ontvangen? Vul dan hier je gegevens in.