'Het behalen van doelen is als sinterklaas: je moet erin geloven, anders wordt het niks!'

December is over het algemeen voor vele geen makkelijke maand. Vol sociale verplichtingen, dure uitgaven en vol verleidingen. Daarvoor voor velen een maand van teveel eten, aankomen, schuldgevoelens en uiteindelijk: het opstellen van goede voornemens. Waarvan we diep van binnen al weten dat we ons daar vaak niet aan gaan houden. Veelal omdat ze niet realistisch zijn, daardoor niet haalbaar en wat weer kan leiden tot teleurstelling. En alhoewel een avondje teveel eten echt geen kwaad kan, vinden toch veel mensen het vervelend om zich klem te eten. Deze blog gaat over hoe je dat kunt voorkomen. Of in ieder geval het bijkomende schuldgevoel kunt wegnemen.

Het Sinterklaasfeest wordt gevierd met snoepgoed. Veel snoepgoed. Het is een soort nationale gewoonte geworden om ieder jaar verbolgen uit te roepen dat het snoepgoed nu nóg vroeger in de schappen ligt, maar ik moet je teleurstellen. Het is ieder jaar op 1 september. Chocoladeletters, kruidnootjes, banketstaven, speculaas, marsepein en natuurlijk pepernoten. Ik ken veel mensen die het lastig vinden om met dit aanbod om te gaan. En het idee dat het “maar” 4 maanden per jaar beschikbaar is helpt ook niet. Schaarste als marketingtool. Het werkt altijd.

Omgaan met verleidingen is geen kwestie van wilskracht. Althans, dat is niet de meest praktische manier om met verleidingen om te gaan. Je omgeving veranderen is een stuk sneller en effectiever dan proberen je karakter aan te passen, dus als je dol bent op al dat snoepgoed is de beste tip nog steeds: koop het niet. En als de supermarkt een soort vleesgeworden Hel-Der-Verleidingen voor je is geworden, dan heb ik ook nog een praktische tip: shop via Albert (of een andere bezorgservice).

Tijdens de Sinterklaasavond heb je hier alleen helemaal niets aan. Snoepgoed overall!!! Hoe je hier mee om kan gaan ga ik je hier uitleggen:

Stap 1: Bewustwording

Ik knal er maar meteen even een cliché in: het begint met je bewust te zijn van wat er allemaal voor je neus staat. Keuzes maken doe je het beste met goede informatie. Om je eetlust te dempen heb ik daarom even al het snoepgoed voor je op een rij. Wellicht helpt dat ook- en erbij gezet hoeveel calorieën er in de verschillende snacks zitten. Als je weet dan 10 chocolade kruidnoten goed zijn voor 126 calorieën, en je weet dat je voor 126 calorieën ook een complete stronk broccoli kunt eten, dan kies je waarschijnlijk nog steeds de 10 chocolade kruidnoten. Maar je begrijpt het principe. Het is veel voor weinig.

Stap 2: Verantwoordelijkheid nemen

Sinterklaas-Snoepgoed-Blogs lijken me niet de beste plaats voor een filosofische discussie over de vrije wil. Maar toch even dit: ik ben van mening dat de vrije wil overschat wordt. Je beslissingen zijn geen op zichzelf staande, rationele en onafhankelijke keuzes waarmee je doelbewust het pad van succes op glorieuze wijze vindt en bewandelt. Je hebt een genenpakket en je hebt een omgeving. Samen vormen ze je keuzes.

Desalniettemin heb je in dit leven een belangrijke taak: verantwoordelijkheid nemen voor je keuzes (nog een keuze). Anders wordt je zo’n zure zeikerd en zure zeikerds zijn doorgaans geen happy campers. Dat betekent dat je ook verantwoording moet nemen voor de keuze om je tijdens het Sinterklaasfeest te laten gaan. Mocht je dat uiteindelijk, ondanks al je goede voornemens en voorbereidingen, waaronder het lezen van deze blog, tóch gaan doen of het nu wel of niet je eigen schuld is dat je het doet, het is in ieder geval je eigen verantwoordelijkheid om ermee te dealen. Klink ik nu als je moeder? Sorry daarvoor. Maar ze had wel gelijk. Als je dat in je oren knoopt, beïnvloed je in ieder geval de manier waarop je naar je gedrag kijkt. En wellicht helpt dat bij het maken van de juiste keuzes.

Het kan dus zinvol om nú alvast na te denken over je omgeving tijdens het Sinterklaasfeest of Kerst. Want alhoewel je je genen niet kunt veranderen, heb je wel invloed op je omgeving. Het is verstandig om deze een beetje strategisch in te richten.

Stap 3: Strategische keuzes maken

De eerste keuze die je moet maken, is dat je vooraf keuzes maakt. YES! Dat schreef ik echt. Ik bedoel eigenlijk dat je vooruit denkt. Bijvoorbeeld over of je tijdens het feest:

1.       Gewoon doet waar je zin in hebt en je daar niet schuldig voelt

2.       Wel alles eet maar geen alcohol drinkt

3.       Wel alcohol drinkt maar geen snacks eet

4.       Van alles wat er is één portie mag (wat is een portie?) maar niet meer

5.       Jezelf 1000 snack calorieën gunt en dan de calorieën gaat tellen

6.       Iets anders

Nu heb je dus besloten wat je gaat doen. Dat geeft rust in je hoofd en maakt de weg vrij voor de volgende keuze: wat ga ik doen om deze beslissing zo eenvoudig mogelijk te maken? Alweer: vooruit denken dus. Wat heb je nodig om je keuze ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen? Een tipje van de sluier: “wilskracht” is geen goed antwoord. Dat is niet vooruit denken. Dat is hopen op het beste als het moment daar is. En ‘hopen op het beste’ is in conflict met stap 2.

Om je een handje te helpen heb ik alvast wat adviezen voor je op een rij gezet. Hierbij ga ik er vanuit dat je het viert op een andere plek dan bij jezelf thuis en dus weinig controle hebt over je omgeving. Uiteraard kan je ervoor kiezen om iedereen bij jou thuis uit te nodigen, zodat je nog beter vooruit kunt denken en je omgeving nog beter kunt beïnvloeden. Het is aan jou.

Wat je ook besluit, de volgende strategische keuzes hebben bewezen impact op je eetgedrag:

  • Houdt snacks zoveel mogelijk uit het zicht en zoveel mogelijk buiten bereik. Dan eet je minder.
  • Als je iets snackt, snaai dan niet linea recta uit de schaal of verpakking, maar leg een portie van je snack op een apart bordje of in een apart schaaltje
  • Hoe lekkerder je een snack vindt, hoe moeilijker je maat kunt houden. De bovenste twee adviezen gelden dus extra voor je favoriete snack. Maar als je je niet wil overeten, kan je die het beste helemaal vermijden.

Daarnaast de golden oldies uit goede-tips-land:

  • Ga niet met honger naar je feestje (of uit eten, of naar de supermarkt).
  • Drink veel water, vooral als je los gaat op de pepernoten. Ga dan naar het toilet en kijk hoe enorm je buik is geworden. Soms helpt dat. Als je het “nu is toch alles al verloren”-type bent, doe dit dan niet.
  • Neem kauwgom en/of tandenborstel en tandpasta mee en poets je tanden nadat je iets hebt gegeten.

Stap 4: Geniet of ik schiet

Dat rijmt!!! Los daarvan. Even rustig aan. Laten we dingen in perspectief zetten. Stel, je eet je helemaal klem. We noteren aan het einde van de avond: 3 bier, 1 wijn, een halve chocoladeletter à 65 gram, een bakje kruidnootjes à 75 gram, een stuk roomboter speculaas van 20 gram, drie handjes noten à 60 gram en een stuk marsepein van 25 gram. Nu ben je -behalve misselijk- circa 1850 kcal verder. Om één kilo aan te komen, moet je circa 9000 kcal teveel eten (9000 kcal méér dan je verbruikt dus). Als je normaal 2000 kcal eet en verbruikt, en nu heb je 3850 kcal gegeten en nog steeds maar 2000 kcal verbruikt, dan kom je dus maximaal 200 gram aan. 

Dat moet je uiteraard niet iedere dag doen. Maar niemand gaat er dood aan. Dus chill en geniet gewoon zonder al te spastisch te doen over al het lekkers van de gezelligheid. Gewichtsverlies is nog steeds niet hetzelfde als afvallen. En gewichtstoename is ook nog steeds niet hetzelfde als aankomen.

Succes met deze tips!

Sportieve Sinterklaasgroeten,

Marco

Voor meer informatie, gratis intake of direct starten, bel: 06-14364727

 

 

 

Volg ons via Facebook Volg ons via Linkedin Volg ons via youtube Volg ons via instagram telefoon
NIEUWSBRIEF

Wil jij trainings- en voedingstips ontvangen? Vul dan hier je gegevens in.