Gezonde zomerse drankjes

Het is zomer en eindelijk lekker warm! Juist nu is het super belangrijk om goed te drinken. Een lekker zomers drankje en dan lekker buiten genieten. Hieronder een aantal tips en recepten van Move2Improve. Alle drankjes zijn simpel te bereiden en natuurlijk lekker verfrissend.

1. Vochtbalans

Één ding is zeker: vocht heb je nodig. Ongeveer 1,5 tot 2 liter per dag in de vorm van drankjes. Alle dranken leveren water en daarmee vocht, dat afvalstoffen afvoert uit het lichaam. Dat is belangrijk om de vochtbalans in het lichaam op peil te houden.

2. Water zoveel als je wilt

Jonge kinderen drinken te weinig water was laatst in het nieuws. We leren ze van jongs af aan om iets zoets te drinken in plaats van water. Jammer, want met water is echt helemaal niks mis. Neem er zoveel van als je wilt!

3. (Groen) Thee is een goede keuze

Groene thee bevat een stofje dat zorgt voor een hogere verbranding. De effecten van groene thee op het gewicht zijn niet enorm, maar dat neemt niet weg dat groene thee zonder suiker een prima drankje is. Andere theesoorten zonder suiker zijn ook een goede keuze, omdat thee zonder suiker geen energie levert. In groente thee zit trouwens wel wat theïne (cafeïne). Wil je helemaal geen cafeïne binnenkrijgen? Kies dan voor rooibos of kruidenthee.

4. Frisdrank is nutteloos

Frisdrank is eigenlijk een nutteloze drank. Het bevat namelijk totaal geen belangrijke voedingsstoffen. Reguliere frisdrank bevat veel suiker en dus veel energie. Light frisdrank bevat geen suiker, maar zoetstoffen en daardoor veel minder energie. Over zoetstoffen en de schadelijkheid daarvan is veel discussie. Feit blijft dat je geen frisdrank nodig hebt om je goed te voelen.

5. Zelfgemaakte drankjes

Op een warme zomerdag is het heerlijk om een verkoelende snack te nemen. Het eten van een dik chocoladeijs is niet de allerbeste oplossing. Daarom vind je hier een paar heerlijke en gezonde zomerse voorbeelden van drankjes 

# Recept: Munt limonade

Munt is heel gezond. Het bevat onder meer vitamine C en mineralen zoals magnesium, koper, ijzer, kalium en calcium. Munt versterk de spijsvertering en werkt ontstekingsremmend. Tenslotte is munt goed tegen ademhalingsproblemen en werkt verlichtend bij astma.vDeze munt limonade bewaard al het goede van munt en versterkt dat nog met citroen en sinaasappel.

Ingrediënten

  • Een bosje verse munt
  • 2 citroenen, 2 sinaasappels
  • 50 gram suiker
  • ijsklontjes
  • 0,75 liter water

Bereiden

  • Boen de citroenen en de sinaasappels schoon
  • Rasp de schil van één citroen heel dun om zo de zest (heel fijne schil) te verkrijgen
  • Pers de citroenen uit
  • Rasp de schil van één sinaasappel heel dun om zo de zest (heel fijne schil) te verkrijgen
  • Pers de sinaasappels uit
  • Pureer de munt met een beetjes water erbij
  • Voeg nu munt, water, suiker, zest en sap samen en laat het één nacht in de koelkast staan. Zo vermengen alle smaken  zich goed.
  • Zeef nu de limonade met een fijne zeef.

\

 

# Recept: Watermeloen limonade met munt

Watermeloen is een supergezond fruit, barstensvol vitamine C, de mineralen kalium, fosfor en magnesium en belangrijke antioxidanten. Watermeloen heeft een gunstige invloed op hart en bloedvaten en houdt de huid jong. Deze watermeloen limonade bevat al het goede van de watermeloen aangevuld met limoen!

Ingrediënten

  • 1 watermeloen
  • 1 limoen

Bereiden

  • Pers de limoen uit
  • Schil de watermeloen en snij de meloen in stukken. Verwijder de pitten.
  • Pureer de watermeloen
  • Zeef de watermeloen en voeg het sap van de limoen bij het sap.
  • Zet het sap in de koelkast, zodat het goed koud wordt

Serveren

  • Serveer koud, met een schijfje limoen op het glas

 

# Recept: Cranberry slushy

Een half kopje cranberry sap, gemixt met 1 theelepel limoen sap en een kopje ijsblokjes. Goed fijn stampen of 'crushen' in een blender en je hebt een heerlijke slushy van 70 calorieën.

 

Succes met de tips en recepten, dan wordt het een mooie en gezonde zomer.

Sportieve groet Marco Meuwese

Volg ons via Facebook Volg ons via Linkedin Volg ons via youtube Volg ons via instagram telefoon
NIEUWSBRIEF

Wil jij trainings- en voedingstips ontvangen? Vul dan hier je gegevens in.