Gezonde BBQ tips

Op een mooie zomeravond kan de barbecue weer tevoorschijn komen. Wat is er gezelliger dan buiten allerlei hapjes eten? Bij barbecueën denk je al snel aan een flinke lading vlees en een gevarieerde uitstalling van sausjes en andere calorierijke versnaperingen. Maar het kan ook gezonder. Met de onderstaande tips van Move2Improve stel je zo een gezondere en voedzame barbecue samen.

1. Stil je trek

Het duurt wel even voordat een barbecue opgestookt en op de juiste temperatuur is. Ondertussen krijg je steeds meer trek en snaai je het ene na het andere broodje met kruidenboter. Voorkom dit! Neem dan voordat je gaat barbecuen alvast een tussendoortje dat de ergste trek stilt, bijvoorbeeld wat yoghurt of fruit.

2. Neem iets mee

Ben je uitgenodigd voor een barbecue en bang dat er voor jou weinig lekkers te vinden zal zijn? Neem zelf fruit en salades mee. Zo ben je niet alleen attent, maar ook verzekerd van een gezonde optie.

3. Mager vlees

Op een barbecue wordt vlees net zo bereid als op een grill, dus daar is niets mis mee. Kies bij voorkeur voor magere vleessoorten of gevogelte, zoals varkensfricandeau, varkenshaas, biefstuk, entrecôte, runderlapjes, kipfilet, kalkoenfilet. Eventueel kun je vlees of vis besprenkelen met wat citroen voor een frisse smaak. Bewerkte vleeswaren zoals gehaktballetjes, hamburgers, braadworsten en hotdogs bevatten onnodig veel vet.

4. Kies vis

Ook vis kan prima op de barbecue. Je kunt een vis in zijn geheel grillen of er een pakketje van maken. Combineer een stukje vis met kruiden en groenten en leg het op een stuk aluminiumfolie. Vouw de folie dicht tot het een pakketje wordt en leg dit op de barbecue.

5. Veel groente

Heb je er wel eens aan gedacht om ook veel groente te eten tijdens de bbq? Dit scheelt enorm veel calorieën en is veel gezonder. Maak van de kipfilet of gamba’s een aantal spiesen afgewisseld met stukjes paprika, courgette, uitjes, champignons, pepers en stukjes witte kool. Deze groenten kan je een dag van te voren marineren, met wat sojasaus en heerlijke cajun- of Italiaanse kruiden.

# Recept: Pittige groenten spiesen

Snijd courgette, aubergine, paprika, harde tomaat en ui in grove stukken. Hak 2 knoflook, 2 pepers en een gemberteentje fijn en roer dit met wat yoghurt, tijm, honing en citroensap door elkaar. Leg hier de groente in en laat dit minstens een uur intrekken. Rijg ze dan aan de spiesen.

# Recept:  Mexicaanse romige maïssalade

Kook in een pan met een bodem water ongeveer 5 minuutjes (in stukjes) 300 gr maïskorrels, 200 gram Kidneybonen, 1 rode paprika en 1 groene paprika en 50 gr selderij. Giet dit af en schep het in een schaal. Voeg hieraan toe: 125 gr kruidenkaas, wat Mexicaanse kruiden (Cajun als u van pittig houdt), evtentueel wat stukjes rode peper en 1 eetlepel magere melk. Koud serveren, eventueel met avocadopartjes.

6. Salades

Kant-en-klare (huzaren)salade bevat meestal aardig wat mayonaise, maar salades die je zelf bereidt, kun je zo caloriearm maken als je wilt.

7. Slanke sausjes

Over het algemeen zijn rode sauzen zijn minder vet dan witte. Kies dus voor ketchup, curry of barbecuesaus. Je kunt ook zelf sauzen en dips maken op basis van yoghurt. Een heerlijke knoflooksaus kunt u maken door yoghurt te mengen met een aantal tenen uitgeperste knoflook en wat bieslook. Maar ook kunt u bijvoorbeeld kant-en-klare kruiden kopen. Let er wel op, het liefst zonder zout en toevoegingen.

8. Drink water

Tijdens een barbecue ben je veel langer aan het eten dan je normaal doet. Ongemerkt drink je ook de hele avond en gaat er de nodige alcohol doorheen. Beperk je tot één glas wijn en stap daarna over op water, dan bespaar je jezelf die extra calorieën weer.

Succes met de voorbereidingen en eet smakelijk!

Sportieve groet Marco Meuwese 

Volg ons via Facebook Volg ons via Linkedin Volg ons via youtube Volg ons via instagram telefoon
NIEUWSBRIEF

Wil jij trainings- en voedingstips ontvangen? Vul dan hier je gegevens in.